HISTORY.TO.THE.MAX

Recounting the Memories of the Past

Why Pengiran Anak Abdul Momin was chosen as the Sultan?

Sultan Omar Ali Saifuddien II

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pengiran Anak Abdul Momin was only related to the Sultan Omar Ali Saifuddien II (SOAS II) when he married to the Sultan’s daughter Raja Isteri Pengiran Anak Zubaidah and that made him the son-in-law of SOAS II. On top of that, he was not the first choice candidate to be chosen as the Sultan. In fact it was the brother of SOAS II, Pengiran  Anak Muhammad Tajuddien who was the first choice candidate.  So how come this son-in-law of SOAS II became the successor?

Sultan Abdul Momin

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Part of the reason why he was chosen due to his wealth of experience and knowledge in running the government. He was the Pengiran Bendahara and was in fact upon the death of SOAS II, he have previously served as regent for him during his ill health.

Another reason was that Keris si naga was passed down to him after Pengiran Anak Muhammad Tajuddien rejected to become the Sultan because he wanted his son Pengiran Muda Muhammad Jamalul Alam (also the son-in-law of SOAS II) would become the Sultan but was rejected. As result of that Pengiran Muhammad Tajuddien embarrassed and burned himself using gun powder.

When he became the Sultan, he had huge supporters and he tried to settle the differences within the royal family. He appointed Pengiran Muda Muhammad (brother of Pengiran Muda Hashim) as Pengiran Bendahara and Pengiran Anak Hashim was installed as Pengiran Temenggong.

Advertisements

105 responses to “Why Pengiran Anak Abdul Momin was chosen as the Sultan?

  1. awangalakbatatar February 14, 2012 at 6:01 pm

    Apakah benar Pengiran Bendahara Pengiran Anak Momin tiada zuriat? sedangkan umurnya meninggal lebih 100 tahun ini adalah mustahil sama sekali atau ada fakta yang sengaja di sembunyikan supaya tidak dikatahui??hanya keturunannya sahaja yang tahu dan Allah maha mengatahui InshaAllah.

  2. awangalakbatatar February 25, 2012 at 12:05 am

    hamba ingin bertanya kepada sesiapa sahaja yang tahu nama sebenar Sultan Omar Ali Saifuddien II (yang kedua). kerana hampir separuh nama nama yang di gunakan oleh Sultan2 Brunei adalah nama gelaran sahaja..jika ada tempat rujukan, boleh hamba bertanya dimana tempatnya untuk merujuk.

  3. Anonymous March 26, 2012 at 2:14 pm

    Sultan Hussien Kamaluddin 16…ada berputera, salah satunya pengiran anak badaruddin. pengiran anak badaruddin telah lari ke sarawak sebab rampasan kuasa…

  4. Pg Alli Rahman June 19, 2012 at 4:22 pm

    To Anoymous,hello bro Sultan Hussin Kalamuddin memang ada beberapa putera selain Pg Anak Badaruddin ada lagi seorang puteranya yang pernah memrintah di Negeri Sabah iaitu di Tnajung Dumpil Meruntum iaitu Pg Anak Untong warisnya banyak di Negeri Sabah

  5. Pg Alli Rahman June 19, 2012 at 4:35 pm

    To awangalakbatatar,hello bro,kalau mengikut cerita dinegeri Sabah Sultan Abdul Momin memang ada zuriatnya iaitu Pg Anak Sahabuddin Ibni Al Marhum Sultan Abdul Momin,ini pewaris Sultan Abdul Momin yng membawa lari bersama Keris Sinaga yng menjadi mestri hingga kehari ini dimana kah Keris Sinaga yng sebenar berada,tetapi keris ini memang ada,saya pernah melihatnya sepertimana yang ada gambarnya didalam Blog Putera Isnin,bentok keris ini sunggoh cantik dan cara buatan memang yng terbaik sekali jenis besinya pula besi yng tidak mudah berkerat,keris ini sama seperti dengan keris yng tersisip di pinggang Al Marum Sultan Abdul Momin,saya pernah memegang dan bergambar bersama keris tersebut dan jug pewaris ini ada melihatkan bukti-bukti yng boleh dipercayai,wassalam

  6. Anak Naga September 11, 2012 at 12:15 am

    Hello Hello, saya pernah melihat dan pegang keris purba panjang kira kira 12 in dan terdapat bentuk 2 naga bertemu kepala dipangkal dgn sarung juga diperbuat dari tembaga dan dipercayai mengandungi besi kuning. Bagi mereka yg arif mengatakan bhwa keris tersebut mempunyai energi yg amat kuat dan dipercayai berasal dari Brunei dan hanya berhak disimpan pewaris sebenar sahaja. Jika yg tak berkenaan menyimpannya pasti akan menghadapi banyak masalah, sakit dll. Sarung keris tst mempunyai ukiran wakaf dan tulisan Lahaula kawata illabillah.

  7. Anak Naga September 11, 2012 at 12:47 am

    Tuan Pengiran Alli Rahman, siapakah wazir semasa Sultan Ahmad Tajuddin berusia 11 tahun? Adakah wazir ni mempunyai putera bernama Ag Taha? Siapa pula Ag Naser Pengeran Sadana Indera. AG Naser ni pula mempunyai beberapa bidang tanah di Brunei dan salah satunya di Kilanas BSB yg di kelilingi semua Lot Lot milik org Istana. Tanah ini akhirnya telah ditukar milik pd tahun 1976 kpd pemerintah ketika itu? Mungkin ada sebab kenapa ianya ditukar milik kpd mereka seperti ada pertalian keluarga menurut hukum Islam setelah pewaris tidak dapat dikesan? Kalau tidak ada pertalian tentu mereka tak buat sebab beliau juga dikenali sebaga seorang yg warak atau maulana…saya tidak bercadang nak tuntut apa2 dan cuma nak tahu asal usul keturunan saya sahaja. Sebab sewaktu ibu masih hidup dan mahukan saya supaya menyusul asal usul keturunannya. Menurut arawah ibu saya, nenek adalah berasal dari Brunei dan suami pula pernah pegang jawatan penting di Istana…..?

  8. Hsiawangku Menan September 20, 2012 at 1:54 pm

    Sultan Hussein Kamaluddin ada berputera, antara lain bernama Pengiran Anak Badaruddin. Pengiran Anak Badaruddin mempunyai anak, antara lain ialah Pengiran Muhammad, Pengiran Nasaruddin dan Pengiran Babu Zakiah. Anak2 Pengiran Anak Badaruddin ini ada yang pergi ke Sarawak dan bermastautin disana…………Hsiawang

  9. Putera Sahabuddin October 2, 2012 at 12:12 pm

    Zuriat dan Keturunan Sultan Abdul Momin masih wujud sehingga sekarang.. Dengan kehendak dan Ketentuan Allah S.W.T., segala sejarah mengenai Pewaris dan Keris Sinaga akan terbongkar jua. Amin

  10. Hsiawangku Menan October 4, 2012 at 2:40 pm

    TERSILAH SULTAN-SULTAN BRUNEI…………..
    Sultan Hussien Kamaluddin ibni Sultan Haji Muhammad Ali ibni Sultan Jalilul Jabar ibni Sultan Jalilul Akbar ibni Sultan Hassan ibni Sultan Shah Brunei ibni Sultan Saiful Rizal ibni Sultan Abdul Kahar ibni Sultan Bolkiah ibni Sultan Sulaiman ibni Sultan Sharif Ali………………………………… Sultan Hussien Kamaluddin (16). SEJARAH ISTANA TERBAKAR……Rampasan kuasa…………….

  11. Putera Sahabuddin October 5, 2012 at 2:40 am

    Siapakah Sultan Terakhir yang mewarisi Keris Sinaga?

  12. Hsiawangku Menan October 5, 2012 at 11:44 am

    Sultan Terakhir, Sultan Hussien Kamaluddin (TM1710-1730) (TM 1737-1740)……………………………Siapa yang membunuh Sultan Hussien Kamaluddin 16……….Sumpahan Sultan Hussien Kamaluddin, Tidak halal siapa yang merebut takhta……………..Sultan Abdul Momin ibni Sultan…..????

  13. Putera Sahabuddin October 6, 2012 at 2:59 am

    Keris Sinaga…Sarongnya berada di Istana Lama, Brunei. Sehingga sekarang, tidak ada yang dibenarkan melawat istana tersebut..kecuali dengan izin khas daripada Sultan Brunei sekarang… persoalannya? kenapa timbul tidak halal siapa yang merebut takhta? kenapa Sultan Abdul Momin ke yang merampas Kuasa?…… Siapa Sultan Yang merebut kuasa sebenarnya?… Dimanakah Keris Sinaga?????????

  14. Hsiawangku Menan October 8, 2012 at 10:05 am

    Bukan Sultan Abdul Mobin yg merampas takhta, Sultan Hussien Kamaluddin 16, Meninggal dunia didalam masjid……Angkatan perang suluk telah melanggar brunei, Puteranya Pengiran Anak Badaruddin telah lari ke sarawak. Kalau ikut dalam hukum islam siapa waris sebenar……..Sultan Hussien Kamaluddin 16, ada berputera, Pengiran Anak Badaruddin, Pengiran Anak Untong…………Keris sinaga telah diserah kepada putera Pengiran Anak Badaruddin…………………

  15. Putera Sahabuddin October 11, 2012 at 3:07 am

    Bagaimana pula dengan Keris Sinaga SOAS II yang telah diwariskan kepada Sultan Abdul Momin…

  16. johan October 11, 2012 at 7:43 am

    Salam,keris sinaga sebenar ada di Kelantan insyaAllah dalam “perjalanan pulang ke tempat asalnya.

  17. Hsiawangku Menan October 12, 2012 at 2:23 pm

    Keris sinaga yg diwariskan kpd Sultan Abdul Mobin bkn keris sinaga………..

  18. Putera Sahabuddin October 12, 2012 at 3:34 pm

    Anda tau mengenai Sarong Keris yang telah disimpan di Istana Lama Brunei?? Kalau betul Keris Sinaga berada di tangan Pengiran Anak badaruddin.. Dimana Keris tersebut? jangan pula kata telah diserahkan kepada James Brooke atau dipamerkan di muzium sarawak..

  19. princeanakdamit October 12, 2012 at 4:54 pm

    Sultan Abdul Momin hanyalah anak menantu kepada SOAS2. sedangkan SOAS2 mempunyai Putera yang sepetutnya mewarisi taktha Kesultanan Brunei selepas kemangkatannya????????

  20. Hsiawangku Menan October 15, 2012 at 8:34 am

    SULTAN ABDUL MOMIN BUKAN KETURUNAN SULTAN, ANAK MENANTU SOAS2…………………………

  21. Putera Sahabuddin October 17, 2012 at 2:55 pm

    SULTAN ABDUL MOMIN IBNI PENGIRAN SHAHBANDAR ABDUL WAHAB IBNI SULTAN OMAR ALI SAIFUDDIN 1… Terangkan bagaimana SULTAN ABDUL MOMIN BUKAN KETURUNAN SULTAN?

  22. Hsiawangku Menan October 18, 2012 at 10:59 am

    SULTAN HUSSIEN KAMALUDDIN (TM1710-1730) (1737-1740)……..Sedangkan Sultan Hussien Kamaluddin Mempunyai Putera yang Mewarisi Taktha Kesultanan Brunei Selepas Kemangkatannya, Pengiran Anak Badaruddin, Pengiran Anak Untoong, Pengiran DiGadong Abdul, Pengiran DiGadongTuah, Pengiran Muhd Tajuddin Raja Nor Alam…………..Sumpahan Sultan Hussien Kamluddin. Siapa yang Merampas takthanya, Tidak Aku Halal Dunia dan Akhirat…..SULTAN HUSSIEN KAMALUDDIN SULTAN TERAKHIR………………………………………………..

  23. Putera Sahabuddin October 18, 2012 at 1:30 pm

    Bawa Keris Sinaga dan masukkan keris tersebut di dalam sarong asalnya(kini berada di istana lama brunei). Sebab hanya Pewaris sah sahaja yang dapat memasukkan Keris Sinaga ke sarong asalnya……Wallahualam.

  24. princeanakdamit October 19, 2012 at 2:25 pm

    Berapa banyak bah!!! Keris sinaga ni… Kalau semuapun mau mengaku tadapat keris yang ada bentuk naga…. mana ada keris yang mempunyai kuasa… Semua kepunyaan ALLAH.. jangan terlalu taksub dengan cerita lama yang belum tentu kesahihannya…… Dan kalau pun semua mengaku keturunan Sultan…baik jua bah!!!BANYAK JUA DANGSANAK..inda miatu kah????

  25. Putera Sahabuddin October 20, 2012 at 9:06 am

    Memangla Keris Tiada Kuasa, SEMUANYA KEHENDAK DAN KUASA ALLAH. Namun persoalannya Sarong Keris memang ada di dalam istana lama. Kalau tak percaya, cuba lawat Istana Lama tu, itupun kalau dapat masuk……Istana Lama ne, TIDAK DIBUKA UNTUK ORANG AWAM…..fikir-fikirkanlah.

  26. princeanakdamit October 22, 2012 at 10:06 am

    Bukan sarong keris yang jadi persoalannya…. tapi terlalu banyak pengakuan manusia yang ada mempunyai kerisnya…. Kalau pun ada kerisnya,apalah gunanya…… Dan,apa yang dapat dibuat????? kira kiranya Sultan sekarang menyarahkan kah takthanya??? sampai kucing bertanduk lapan pun tidak dapat!!!!!!!

  27. Putera Sahabuddin October 23, 2012 at 2:37 am

    ni bukan pasal nak rampas takhta atau kuasa….. HANYA MEMBETULKAN SEJARAH, PEWARIS DAN KETURUNANSULTAN ABDUL MOMIN MASIH WUJUD…bukan seperti dalam catitan sejarah yang menyatakan Keturunan dan pewaris Sultan Abdul Momin tidak ada. Ada masalah dengan sarong keris? kenapa pula sarong keris bukan persoalan? ada awak melawat atau melihat dengan mata sendiri sarong keris tu?

  28. princeanakdamit October 23, 2012 at 8:33 am

    Kalau pun kamu mengaku keturunan Sultan Abdul Mubin,kenapa tidak terus sahaja ke Negara Brunei dan betulkan sejarahnya…….. Dan bawa lah keris yang bernaga tu sekali…. Lepastu mintalah duduk di Singgah sana yang di katakan masih kosong lagi tu……. Yang dikatakan hanya keturunan yang sah sahaja dapat duduk”KALAU TIDAK MUNTAH DARAH…INI ORANG KATA BUKAN AKU YANG KATA” dan kalau mau kepuasan lagi, minta terus istihar yang keturunan Sultan Abdul Mubin masih ada lagi, minta pusat sejarah Brunei BETULKAN KEDUSTAAN DIAORANG………BAH APA TUNGGU LAGI BERTINDAKLAH SEKARANG……aku pun mau juga tahu berita yang teramat GAMPAR NI………

  29. akazez November 6, 2012 at 1:02 am

    Putera Sahabuddin..Salam.Macamana nak contact keturunan Pg Anak Sahabudin di Sarawak. apa apa sms/call saya 0168418055.Tq

  30. Putera Sahabuddin November 8, 2012 at 3:13 am

    Akazez… sy tak tahu keturunan di sarawak, saya hanya tahu keturunan dari sabah sahaja…

  31. Anonymous November 28, 2012 at 11:53 pm

    ala hai putera sahabuddin, dgn ikhlas nya bagi saudara mu ne no hp !!! ada kah saudara tahu jalan utk masuk ke istana utk mempersembahkan kris si naga ?mana la tahu kris ku ane 3luk 21inci benar-benar kris c naga ?ku belum perna melihat kan dgn org lain saudara. kris kami ane dari keturunan moyang kami turun ke sabah uda berusia 138? tmpa sarung dan ulu? besi tulin,saya pun kurang arif tentang kris? apa pun lagi baik kita bedepan !!! betagar suda kris moyang kami kena banjir semasa sultan brunai mau turun sandakan tk jadi turun???kali benar waris ada di sandakan??? naik balik kapal royal tk jadi turun mulih ke brunai???apa pun saya tetap menyanjung sultan brunai kerna aman nya brunai di bawa pemerintahan sultan HASSANAL BOLKIAH MU’IZZADDIN WADDAULAH. mari la kita brdoa agar sultan terbuka hati menerima kebenaran jikalau kita benar atau di benar kan menyarung kris di istana lama dgn restu sultan, dari pihak saya demi allah bukan kerana takta,wasalam

  32. erliana December 6, 2012 at 10:04 pm

    assalamualaikum.. sesiapa di sini keturunan sultan hashim. andai sesiapa antara di sini yg sedarah dgn ku sama sama lah kitani mengeratkan kembali tali persaudaraan yang terputus.. aku adalah cicit kepada pengiran anak siti zubaidah… inda gunanya ketani berkelahi hanya kerna kuasa dan harta.. setahu aku putera puteri sultan hashim ada 20 org semuanya…

  33. erliana December 6, 2012 at 10:11 pm

    jgn lah kitani hanyut hanya kerna harta dan kuasa hingga sanggup kehilangaan saanak saudara.. cukup cukuplahh nenek moyang kitani berkelahi sesama sedarah, namun sbg cucu cicit adalah tanggungjawab kitanni untuk mencantumkan semula dan menjernihkan kan keadaan persaudaraan yang telah lama terputus… ingatlah tali persaudaraan ani adalah anugerah ALLah yang tidak terhingga…

  34. Anonymous December 9, 2012 at 9:43 pm

    Wsalam Saudari Erliana, kita bukan mahu berkelahi di sini cuma ingin memberbetulkan sejarah jika memang benar kita yg berketurunan kesulatanan brunei atau sebaliknya??? wajib kita mengusul bukan kerna tahta @ pangkat seperti yg saudari nyatakan di sini.. mengeratkan siratulrahhim,ada tujuan yg mulia tetapi adakah pihak lain sependapat dgn femikiran saudari??? di sini kita cuma ingin menghuraikan kekusutan sejarah nenk moyang kita dan sejarah ke Sultanan Abdul Momin yang ke 24 ipar kepada Sultan Hashim Sultan yg ke 25.. jika ada sebarang pertanyaan dan ingin mgiratkan silaturahhim saya amat berbesar hati, sila email saya jika saudari ingin merungkai salsila keturunan Sultan Saifuddin !! ??? saya menyusul salsila dalam blog ni kerna ingin mengetahui kewujudan zuriat Sultan Abdul Momin yg membawa lari keris si Naga.???

  35. Anonymous December 15, 2012 at 10:09 pm

    salam,alamat emailnya apa wak?

  36. Anonymous December 16, 2012 at 2:19 am

    wsalam, suadara @ saudari marilah kita berkongsi salsilah KeSultanan Abdul Momin ??? email saya pangeran.rosli@gmail.com

  37. Anonymous December 17, 2012 at 4:41 pm

    Assalamualaikum,bagaimana jika saya boleh sahkan keris si naga asli ada dimana sekarang?

  38. princeanakdamit December 19, 2012 at 11:27 am

    Assalam…. tumpang lalu…. kalau sudah terlalu ramai yang mengaku ada keris siNaga…. ertinya yang palsu banyak lah tuKan….. bagi pandangan Aku… yang asli tentu sudah tiada….. Jangan marah ini pandapat sahaja…. kalau rasanya ada dalam simpanan tu…. Cuba try test lah.. SERU!!!! yang ampunya asalnya keris…tu…. ada respon kah atau tidak…….

  39. Anonymous December 19, 2012 at 1:12 pm

    wsalam,tkasih atas pandangan n nasihat.mmg sudah test n boleh confirm asli.yang tak dapat confirm ialah orang2 yg benar2 beriman yg boleh tlg sampaikan brg ni kepada yang berhak.

  40. princeanakdamit December 19, 2012 at 3:01 pm

    Assalam… kepada saudara yg berkeris… boleh tumpang bertanya.. apakah ciri2 keaslian keris biskita tu… dan kenapa mau di cari lagi yang ampunya berhak?? sebab selalunya hanya keturunan turun temurun sahaja yg ada barang begini atau MUNGKIN…. ada sejarah disebalik ni…..
    1. Keris ni…asalnya adalah hak keturunan dari Sultan OmarAli Saifuddien ke2….(nama SEBENAR..NYA….hanya keturunan nya sahaja yang tahu…??????)
    2. Sultan Abdul Momin/Abdul Mubin dapat kerisni.. setelah ditebalkan menjadi sultan mengantikan BAPA MERTUANYA..iaitu SOAS ke2.
    persoalannya…….adakah ?????? HAK….anak SOAS ke2…. Atas keris ni…….. Fikir fikir kan …..bagi pandangan akal yg logik nya Haknya pada anak SOAS KE2 @ nama sebenarnya….hanya cucu cicitnya sahaja yang TAHU….

    wassalam….

  41. Anonymous December 19, 2012 at 4:35 pm

    wsalam sebenarnya sudah diconfirmkan keasliannya malah jika saya sebut nama2 mereka yg sudah lihat dan confirmkannya maka tentu tuan terkejut jika tuan org Brunei.Jika ada kelapangan boleh bertemu di KL insyaAllah utk jumpa dan bincang.Tkasih atas pandangan tuan.

  42. Anonymous December 19, 2012 at 9:46 pm

    Assalammualaikum Saudara2 ku dan sahabat2 ku dalam blog ni,berani la saya mengatakan bhawa keris yg sebenar berada di sabah iaitu daerah sdkn.. hanya cucu cicit daripada keturunannya sahaja yg di wariskan, sebagai mana yg di katakan turunnya keris itu? itulah warisnya yg sebenar…kenapa waris berdiam diri sebelum ni??? ia di sebabkan banyak orang yg mengaku sebagai waris dan mempunyai keris si naga??? tapi apapun itu adalah hak mereka… jika saya yg myimpan keris si naga? saya harap saudara menerima saya adalah waris seorang pangeran yg mengaku sabagai pedagang dr brunei turun ke limbang dan melarikan diri ke sandakan???apa yg termampu daripada pihak saya adalah berdoa moga Sultan Brunei yg ada sekarang terbuka hati untuk menyarungkan keris peninggalan nenek moyang saya yg pernah menjadi seorang gabenor pemugut cukai di limbang pada zaman KeSultanan Abdul Momin… adakah sultan sekarang bole menerima kita??? itu persoalannya bagi org2 yg mempunyai keris dan mengaku adalah keturunan Sultan Abdul Momin??? wsalam….

  43. erlianatan December 26, 2012 at 1:18 am

    salam sekali lagi… sebenarnya aku pun masih keliru dengan salah silah keluarga nih , namun baru baru nih semasa cuti tu aku sempat lah ke labuan dan lawas untuk menjejak semula orang orang tua yang masih ada untuk mengetahui dengan lebih lanjut tentang salah silah keturunan kami, namun alhamdulillah dapat lah terungkai sedikit tentang salah silah nih iaitu moyang ku adalah Pengiran anak Siti Zubaidah ibni Sultan Hashim , namun kerana orang orang tua yang tahu cerita berusia atas 80 tahun maka byk lah cerita nih tergantung… sesiapa disini yang tahu pasal moyang kami boleh emailkan ke alamat tinta_ainna80@yahoo.com ..

  44. Akar71 January 18, 2013 at 3:55 pm

    Salam,macam mana pula Pengiran Anak Untong di Dumpil,Meruntum. Setau patik,Pengiran Anak Untong pun putera kepada Sultan Husin bersama Puteri Mangku Buwono,puteri kepada Raja Mataram. Keturunan yg ada di Meruntum Sekarang pun mempunyai alat-alat kebesaran Di Raja.

  45. Akar71 January 18, 2013 at 4:07 pm

    As Salam kepada Princeanakdamit,patik kan bertanya sanang banar ka amun ke istana atu. Iya tah karang ani banyak ‘orang2’ kan di tambus amun mau ke sana. Inda macam dulu,masa almarhum neneda patik masa hidupnya Almarhum Begawan Sultan Omar Ali Saifudin yakni ayahanda Ke Bawah Duli HM. Masa Atu tahun 1952,nenda patik ke sana mengusul keturunan Pg anak Untong Ibni Almarhum Sultan Husin Kamaludin ke 16. Dapat tah plang bejumpa almarhum Begawan. Persoalan patik ani,di mana kah kedudukan Keturunan Pg Kermaraja Ibni Almarhum Pg Anak Untong di Meruntum. Padahal pusat sejarah taw jua hal ani. Mohon ajar amun ada jalan bejumpa KDYMM..ani no mobile patik +60143759553

  46. Aaronix January 22, 2013 at 3:16 pm

    assalamualikum…saya nak tanya ada tak anak sulung almarhum sultan hashim jalilul alam aqamaddin yang dikatakan hilang…

  47. Ayah Long C Aiman February 10, 2013 at 6:40 pm

    Assalamualaikum..Siapa diantara biskita sini yang tahu pengiran mana yang berhak keatas wilayah tempasuk sekitar tahun 1850an..

  48. Anonymous February 18, 2013 at 1:08 pm

    MUjium sarawak

  49. akmad rizkie February 22, 2013 at 12:55 pm

    Assalamualaikum

    Waris sultan brunei yang hilang..
    Bukan khazanah yang menjadi utama..

    Siapa memiliki salasilah digadung..
    Yang mempunyai asal nama malaikat jibril?(sebelum di sebut di dunia oleh manusia)
    Siapa yang memiliki AWAL KEJADIAN?(yang menceritakan kejadian manusia,dari alam roh hingga dewasa di dunia?)

    Siapa memiliki nama cahaya untuk di perlihatkan dalam menyambut malaikatul maut?

    Segalanya kekuasaan ALLAH SWT..

    “kalau sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimat-kalimat Tuhanku,sungguh habislah lautan itu sebelum habis di tulis kalimat-kalimat Tuhanku,meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu(pula)”
    (QS AL-KAHFI AYAT 109)

    Akan lahir pejuang islam dari nasab hasan r.a

  50. akmad rizkie February 22, 2013 at 1:21 pm

    Assalamualaikum

    Waris sultan brunei yang hilang..
    Bukan khazanah yang menjadi utama..

    Siapa memiliki salasilah digadung..
    Yang mempunyai asal nama malaikat jibril?(sebelum di sebut di dunia oleh manusia)
    Siapa yang memiliki AWAL KEJADIAN?(yang menceritakan kejadian manusia,dari alam roh hingga dewasa di dunia?)

    Siapa memiliki nama cahaya untuk di perlihatkan dalam menyambut malaikatul maut?

    Segalanya kekuasaan ALLAH SWT..

    “kalau sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimat-kalimat Tuhanku,sungguh habislah lautan itu sebelum habis di tulis kalimat-kalimat Tuhanku,meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu(pula)”
    (QS AL-KAHFI AYAT 109)

    Akan lahir pejuang islam dari nasab hasan r.a

    Jika anda mempunyai maklumat mengenai perkara di atas hubungi saya di talian 0142001809
    Insyallah..
    Ada keris bertulis jawi,serta surat bergantung dan doha yang tak reput.masih di jaga rapi sehingga skang,dan hanya anak cicit dari jalur digadong ble melihatnya,dan jika mempunyai niat tak baik dgn serta merta bermuntahkan darah.
    Sesungguh ALLAH SWT maha mengetahui..

    Selidikilah dgn lebih mendalam dalam hadis mengenai ahlul bait..

    Jika kamu waris digadong teguhkanlah perjuangan kamu dalam meninggikan syariat islam

  51. Anonymous March 24, 2013 at 10:08 am

    salam….

    Ada 2 jenis warisan atau keturunan….segi darah dan roh….yang penting yg jenis roh ini.Contoh zaman ni ramai juga syed….tapi byk jg penyamun n penyangak dr kalangan syed…so kita pilih yg mewarisi roh (rohani) para anbiya dan awliya wlpn dr kalangan org biasa…..

  52. KeTurunan ke7 April 16, 2013 at 7:55 am

    Salamsejahtera
    Peramba ani dari brunei kan betanya, siapa tahu keturunan SOAS I, kalau mengikut susunan nya, peramba ani keturunan yang keTujuh dari SOAS I

  53. Anonymous June 13, 2013 at 7:17 pm

    Assalam keturunan ke7…..
    Memang banyak yang berketurunan….bukan berpuluh malah beratus ratus…kan raja2 dulu banyak bini?????? Atau gundik???

  54. razmil June 14, 2013 at 10:55 pm

    keturunan yg berhak memerinta brunei,,,,,xiada yg lain,,,ialah kturunan ke tujuh,,,,,,,,,,,,smua nama2 sultan2 di brunei di seleweng oleh,org2 berkenaaan,,,kte tgu msa nye,,,,,x lama lgi,,,,,,,

  55. Anonymous June 18, 2013 at 5:12 pm

    Mengapa mau tunggu lagi keturunan ke7??????????
    Dan keturunan ke7 dari Sultan Mana Satu????????
    Kan banyak keturunan Sultan??????
    Jadi Sultan sekarang ani siapa???????
    Dan dari mana pula tukang ramal ni datang????
    Siapa pula tukang Sah kan nya?????
    Dan…..dan….terlalu banyak persoalannya……

  56. tora2 June 20, 2013 at 3:43 pm

    mistilah kne tuggu kturunn ke 7 bodoh,,,,sbb dia yg layak mmerintah,,,,,dasar buta sjarah,sultan abdul kahar dan itu bukan nama sebenar beliau ktika mmerinta brunei ,ktika dulu,,,,,,sultan ani nenek kaw ne lah,,,,,,,,,,,,,,,,,tukang sah kanye,,,dari brunei ,seorg pmpun ,,,,,,,banyak tanya plak si bodoh ne,,,,,,,,,kris si naga ada bersama beliau,,,,,dan cop buku,,,,,,klo ani pandai msti ani faham apa sye mksudkan,,,,,,,,,,,,,nama sultan abdul kahal sbnar ialah(sultan,,,,k???? A???? R?????

  57. Hsiawangku Menan June 21, 2013 at 9:27 am

    Sultan Abdul Kahar ibni Sultan Bolkiah…..Paduka Seri Sultan Abdul Kahar yang dinamai Marhum Keramat……

  58. ani June 23, 2013 at 8:40 pm

    ani mcm perna dgar pasal keturunan ke 7 ne? jgn main sebut je nama2 kturunan mereka ne,,,,smu nama2 sultan pertama sampai ke 6 ne smua salah d seleweng ,,,,,jgan pecayalah pasal kris c naga ne,,,,,,,x ada sorang pon yg ada ,,,,,kris ne mmg wujud tpi x ada org yg jga,,,,klo ada pon mgarutlah,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,ko ada mgaku ada ngan drang ,,,smu tipu,,,,

  59. rakyat brunei biasa June 26, 2013 at 4:52 am

    kepada yang mengaku keturunan waris sultan brunei ani & lebih2 lagi yg kononnya memigang Keris Si Naga, keris kekuasaan kesultanan brunei.. buktikan tia !! hunus tia keris antik yang kamu akun Si Naga atu dan tarus ucapkan ‘thunder-thunder cat”. Maka seluruh rakyat dan penduduk brunei serta segala takluk jajahannya akan percaya cerita kamu macam cerita cartoon thunder cat yang ada pedang power atu !!!

  60. Anonymous June 26, 2013 at 11:19 pm

    Kepada tora2 yang babal dan tolol kau punya tempurung kepala tu kosong mana kau tahu apa apa otak kau letak di punggung.. tahi letak di tempurung kepala…pasal tu kau sombong macam tahi….. mengaku keturunan sultan abd.kahar tapi palui…tubal dan bodoh…. kasihan sultan abd.kahar…ada yang mengaku keturunannya.. tapi tahap fikiran tora2 ni macam yang baru terlapas dari kurungan… ada keris si naga konon…….mendangar orang lain ada keris…turut turutan jua ada keris…..keris kepala tahi mu berjambul…….semua yang kau tulis ni DUSTA SAJA… mengaku pandai sejarah….tapi FAKTA tiada…semua kosong dan lintang pukang…. ada cop buku konon buku apa buku UTANG ???? atau buku tiga 555…..kalau tahap fikiran sama dengan yang dalam kurungan inda payah tah… mengulas di sini… memalukan keturunan sultan abd.kahar saja….. kalau palui tu memang palui jua……keturunan ke 7 konon……..keturunan ke 7 dari dalam kurungan ada lah…babal….tubal bahlu….memalukan bangsa brunei saja…

  61. mat juburbrunei June 27, 2013 at 11:18 pm

    bagang dasar otak kosong jgak ane ne,,,,nmak jak org brunei,,,,d tipu hidup2 oleh sjarah brunei,,,hehehe,,,,kita tgu jak ye,,,,,,kitak tgok jak k,,,,,,siapa yg thu pasal sjarah brunei,,,,,,pertanyaan ani ,knapa sultan hasanal x turunkan tahtah kpada p.muttadi ?//kenapa,,,,,,,,,knapa sya sbut sultan hasanal,,,,knapa x ada bolkiah,,,,,,jawapan sbb kaw dah di tpu cos nak kaburkan sejarah brunei,,,,dgan nama bolkiah,,,,,,x bleh d ulas panjang2 nti rmai pulak thu sejarah d smbunyi…di mana kah kris n makotah,,,,,raja x kan x ada kot bendah2 ne,,,tipulah,,,,nti kte sambung bilah dah terbongkar rasia ne,,,,kte tgu siapa btul k,,,,salam? fikir2 lah

  62. rakyatbrunei biasa June 29, 2013 at 5:39 am

    mat juburbrunei June 27, 2013 at 11:18 pm <– yg otak kosong itu kau sebenarnya.. setakat dengan cerita dongeng and inda pass form 5 kau jangan sebut fasal sejarah, apa lagi kan tuduh orang lain kabur sejarah.. kau tunggu tah sampai kucing betanduk.. yang kau dan kuncu-kuncu mu claim atu .. ani kurun 21 sudah bukan lagi zaman keratun, selama ani mun kris & mahkota yg kau cakapkan atu nada pun masih jua lagi brunei maju dan membangun..kau yang patut belajar sejarah lagi bukan dengar cerita dongeng.. bila brunei menjadi negara kaya ? masa minyak dijumpai.. kau tahu atu tahun berapa? bukan time cerita dongeng mu atu..

  63. Anonymous September 3, 2013 at 2:36 pm

    assalammualaikum pada kerabat sultan sultan semuanya sungguh menarik cerita inda semuanya pramba sungguh kagum dengan masing2 punya cerita dan kebesaran kebesaran keluarga masing masing.pramba tidak sabra menunggu cerita seterusnya,semoga semua berjalan dgn baik tidak ada yg cedera mungkin.salam dari pramba cicit langsung dari adam

  64. Anonymous September 8, 2013 at 7:03 pm

    Kalau semuakan mengaku keturunan Sultan Brunei jangantah, Kami rakyat Brunei akan sentiasa taat…Sanggup kami berjuang demi sultan kami walau mati!

  65. Anonymous September 15, 2013 at 7:12 pm

    raja adil raja disembah raja zalim raja disanggah

  66. Anonymous October 3, 2013 at 12:38 am

    mimang sah tah kamu samua ani waris2 kesultanan berunei zaman silam,bantangkar inda pandai abis2 dr zaman moyang2 lagi bantangkar,babunuh,badandam.apa samua ani?inda kamu perasankah ngapaya keris sinaga atu dibawa lari dn sarungnya ditingalkan di berunei?apa sababnya??…bagi pandapatku pintar pulang sultan atu,selepas kejadian keris tu hilang ada lagikah kes kerabat diraja berunei pada masa atu mau barabut takhta atau bebunuhan?nadakan…sampailah karang ani…dan karang ani zaman moden apa yg kitani lihat? peramba rasa ramai disini ani adalah waris atau keturunan sultan berunei zaman silam.nah anitah masanya kitani mengenal antara satu sama lain dan mewujudkan silatulrahim..atutah sebenarnya tujuan keris atu dihilangkan…pramba rasa klu keris atu lakat lagi ada smpi skarang ani,inda taku tahutu mangkali lakat lagi kali beperang dan masing2 manabalkan diri sbg sultan,mcm dinegara jiranlah contohnya masing2kan mengakun waris sultan pasalkan marabut tanah sajatu…pikir2lah wahai saudaraku sewaris,yg penting title sultan berunei atu biarlah wujud smpi kiamat…..tq

  67. Anonymous November 15, 2013 at 3:26 pm

    Saya nak tanya kmu sp ke sbnrnya ke turunan sultan Brunei . Hanya Allah yg thu spa yg keturunan sltan Brunei sbnrnya satu hri nanti kita Akan thu spa sbnrnya
    keturunan sultan Brunei

  68. muliana November 15, 2013 at 3:51 pm

    Salam mualaikm ,zaman sekarng ni bnyk mengaku keturuan sultuan Brunei .tpi kata org keturunan sultan Brunei sbnrnya ada di sndkn sbh lma sdh tgl di sndkn . Tpi apa ke ia btl .muda h2an hnya

    allah yg thu __

  69. Cicit SOAS I yang gahara November 23, 2013 at 4:04 am

    Asal usul nya pramba ani keturunan ke 6 SOASI. Salasilah pramba bukan calang-calang Sultan, 3 Sultan dalam keturunan pramba, moyang pramba yang ani inda mau jadi raja Pg Kerma Indera Pg Anak Apong ibn Sultan Omarali Safuddin I, berkahwin dengan Pg Anak Saleha, puteri kepada Pg.Pemancha Harimau Pg.Md Daud. Ia nda mau jadi raja pasal takut kan Allah , katanya “Sa adil adil raja akan di tanya jua di ahkirat.”
    Bisai sudah raja kitani masa ani, walau dari darah kami lagi tinggi darjat nya tapi dari jawatan, tinggi lagi Jawatan dan kewajibpan KBDYMM. Lagi pun Sultan kitani ani Pengiran jua Ahlul-Bait Nabi Muhammad SAW. Sesiapa yang mengatakan ia lebih berhak. Lari membawa diri bermaksud derharka terhadap Raja dan negara, ani tidak patut diterima.
    Allahu akhbar. Daulat Tuanku! Simpan tia keris atu. Pramba ada bom meriam inda jua pramba sibuk. hehe . minta maaf.

  70. Tgku#Arfn December 11, 2013 at 5:01 am

    Assalam.. ada sesiapa bole memperlihatkan bentuk, rupa, ciri2 keris berkenaan.. tanya saja ya.. sy dr srwk..trm ksh

  71. Anonymous December 15, 2013 at 2:55 pm

    Assalammulaikum..saudara yg bertanya.. pada masa sekarang ani, tiada yg tahu bentuk sebenarnya keris atu…. pasal ia sudah lenyap/hilang/dicuri indatau mana yg benarnya… sebelum 1900 masihi.. ada ramai yg mengaku ada keris tu.. tapi tipu saju tu.. sajakan mengaku keturunan asli Sultan, Sultan itulah..Sultan inilah padahal temberang saja, macam manakan tahu .. samua yang menulis di sini lahir selepas 1950 an…….. Umbun umbun pun licak lakat… Sultan dahulu kan ramai…… sudah pastilah ramai keturunannya belum + lagi anak gundik gundik dan yg saja mengaku keturunan padahal inda kena mengena…………. berapa ramai Pengiran/Pangiran yg wujud di Negara Brunai ,/ negeri Sabah/ Serawak + lagi yg turut turutan di Semananjung Malaya ditembah lagi keturunan Ampuan ampuan………amun semua keturunan Asli Sultan Brunei …kalau dibahagi kan sama rata harta/ tanah Brunei tinggal tah… kejangkal seorang bahagian …. biar tah bah Si Hassanal dan kerabatnya jadi pemerintah Negara Brunei ok jua tu lagi pun rakyarnya amat suka kebisidia ani………….
    ?…..

  72. Anonymous December 18, 2013 at 3:16 pm

    Dari comment “anonymous december 15” inda dapat diterima, tidak mempunyai nilai, bunyi nya macam inda perpendidekan murni. Pangiran yang perwatakan baik dan percakapan yang sopan adalah bukan sabarang Pangiran. Pangiran yang inda tau asal usul keturunannya adalah besar kemungkinan keturunan gundek. Raja raja kitani dari dulu berhati hati sama siapa di kawini nya untuk menghasilkan zuriat nya.

  73. Anonymous December 18, 2013 at 4:11 pm

    anonymous 15 disember, Kamu gila ya ngatain si Pagiran begitu. Kamu ikutin manupulasi komentar “Cicit SOAS I yang gahara”, Kmu mungikin yg dari keturunan si gundik. Kamu biadap. Cuba diselidik keturunan Sultan Hashim, mungin kamu akan kagetan bila ketahuan.

  74. Anonymous December 19, 2013 at 2:11 pm

    “Anonymous December 15,2013” I am among the Pengirans’ too, and u are wrong, I was born in 1939, now 74 kicking and healthy. I bet you don’t have ur own salasilah, like we do, with have a mile long enough to shut your mouth. Gundek happens before coming of Islam. You are another Idiot commoner.

  75. Anonymous December 19, 2013 at 2:32 pm

    Dari comment anonymous 18 dec dan 15 dec aku fikir yang 15 dec lebih berpendidikan kerana mengikut sejarah keturunan Sultan sultan dahulu sememangnya banyak bini dan juga mempunyai gundik ” Ini lah hakikatnya jangan berlagak sombong tidak terima hakikat”….., sila kaji dan buka sejarah!!! selalunya Sultan dahulu sememangnya ada permaisurinya satu orang tetapi gundiknya pun ramai juga ” tetapi…. bukan semuanya bersifat bagitu” dan saya cabar semula anonymous 18 dec 4:11pm yg mengatakan keturunan si gundik dan biadap….cuba selidik keturunan Sultan Hashim@ (Pangiran Muda Hashim kalau ini yang di maksudkan oleh nya..) walaupun Sultan Hashim mungkin “pangkat” nenek/moyang..ku, tetapi pada hakikatnya ibu/bonda nya bukan dari permaisuri.. .tidak seperti Pg.Anak Siti Zubaidah permaisuri Kepada Sultan Abdul Mubin/Momin,(Pengiran Anak Abdul Momin) walaupun mereka satu bapa..iaitu SOAS2…tidak perlu mengata orang lain tidak…berpendidikan,… dan berketurunan Pengiran/Pangiran bukan menjamin/syarat kita masuk SYURGA…tiada dalam rukun Iman / rukun Islam, janganlah terlalu berbangga dengan keturunan…lebih baik kita berbaik sangka sesama Islam apatah lagi kita berketurunan yang sama..

  76. Anonymous December 23, 2013 at 2:14 pm

    to Anonymous December 19.2013 “I wonder what the title Pengiran .. no sense .. and I know you’re 74 years of age .. not necessarily, you know everything & right … and what? the title of the Sultan’s wife who is not his wife Queen.. eg NO: 2/3/4 .. If you have TERSILAH you say fully geared .. I want to ask? 1.Who real name SOASII (Second) ..? and completed his name disappeared before the inauguration of substituted? the brother of the Pg Anak Siti Zubaidah .. before appointing Pg Anak Abdul Momin as the Sultan?
    2.Who real name SOASIII?

  77. Tgku#Arfn February 4, 2014 at 8:58 pm

    Salam. Kami dr susur jalur Raja. Kata peninggalan arwah nenekku pada kami berharap apa saja yg bakal terjadi..hanya yg maha esa saja yg tahu. Kami yg menetap di srwk..tetapi asal moyang berdarah diRaja Landak, tidak menggunakan bangsa awang mahupun abang, hanya rakyat biasa ingin mengetahui asal usul keturunan kami. Yg penting sekali ada satu keris yg berkepala naga dan ber”Luk”. Jadi pegangan kami trn temurun. Diharap kalian semua sabar dan akan ketemu hakikat yg bakal tiba. Tetapi apapun kena beringat, tahta berunai drlslm sekarang cukup utuh.. biarkan ceritera dahulu jd pegangan hidup si pewaris keris berkenaan.. dan janganlah kamu membenci sesama sendiri krna kesudahannya tidak akan kemana..
    Salam atas nabi junjungan..
    Wassalam

  78. sadewa dewa May 27, 2014 at 1:22 pm

    X

  79. Anonymous July 2, 2014 at 4:54 pm

    Mengapa cian kamurang berbalah-balahan sampai takaluar ayat-ayat inda senonoh ani? dari kan mencari salasilah keluarga sampai tah mengutuk-ngutuk, menyindir-nyindir.. Bisai cian atu? Segala pangkat, keturunan kesultanan, harta, karis nda kan dibawa menghadap Allah mun kitani ani mati nanti.. Inda dipandang Allah darjat duniawi atu… Keturunan sultan ka inda ka mun nganya banyak dusa tatap jua dihukum.. indada nya istilah ‘first class’, ‘special previlege’.. Jgn tah kan ingau-ingaukan waris sebenar akan muncul.. Smua ketentuan Allah s.w.t.. mun banar pun crita atu tapi sama jua inda beriman apa gunanya.. cua kmu fikir daripada bertangkar-tangkar ani.

  80. Anonymous August 6, 2014 at 4:24 pm

    Di masa pemerintahan SOAS2 ani tah banyak pertumpahan darah diantara keluarga. (Game of Thrones). Kanzul Alam (Pg Digadong Ayah) mengistharkan dirinya menjadi sultan, lalu mengangkat pembesarnya menjadi wazir dan cheteria untuk back-up dirinya, spt Pg Pemancha Harimau Md.Daud, Pg Temangggong Rauf (karambrunai), Pg Salleh (syair Rakis). kesimpulanya tiada seorang pun berani menentang Kanzul Alam.
    Pemancha Harimau dan Temanggong Rauf meninggal dunia sebelum sultan Kanzul Alam mangkat, kalau mengikut cerita Kanzul mempunyai banyak anak lelaki dan keseluruhan putera-puterinya berjumlah 16 orang. perebutan Takhta telah berlaku diantara keluarga nya. di sini ada 3 keluarga yg mahu berebut. 1). keluarga SOAS2 2). Keluarga Pg Muda Hashim 3). keluarga Pg Anak Yusuf ibni Sultan Muhd Tajuddin.

    1. keluarga SOAS2 diback-up oleh Hj Saman dan Liau Badar kerana SOAS2 beisterikan anak-kemanakan Hj Saman dan liau badar.
    2. keluarga Muda Hashim ibni Sultan Kanzul Alam diback-up oleh keturunan keluarga Temanggong Rauf dan keturunan keluarga Pemancha Harimau. kerana keluarga tersebut taat serta mengenang jasa Sultan Kanzul Alam.
    Pg Anak Yusuf ibni sultan Muhd Tajudin dibunuh oleh Pg Rauf bin Pg Rajid bin Pg Pemancha Harimau.(babu pg.rauf – Pg Fatimah bte Pg Temanggong Rauf) diatas titah SOAS2. setelah pengikut keluarga Pg Anak Yusuf padam. Pengikut keluarga SOAS2 yg diketuai oleh Bendahara Momin (sultan Momin) mengusir keluar pengikut2 yg setia kpd Pg Muda Hashim justeru keluarga tersebut lari ke Sabah iaitu tanah Tulin Temanggong Rauf.

    Semasa pemerintahan SOAS2. banyak tanah-tanah milik Brunei terlepas ketangan Inggeris kerana ketamakan Pg Muda Hashim bercita-cita ingin menjadi sultan dan kelicikan pihak Inggeris memporak-berandakan keluarga tersebut. spt yg tercatit didalam Syair Rakis.

    Setelah SOAS2 mangkat, Bendahara Momin layak menjadi Sultan kerana kematangannya dlm pemerintahan negeri. Baginda melantik Pg Bendahara dan Pg Digadong dari keturunan Kanzul Alam. Baginda melantik Pg Pemancha dan Temanggong dari keturunan SOAS2…

    nanti lagi menyambung ……

  81. Anonymous January 15, 2015 at 2:57 pm

    assalammulaikum saudara… mau bertanya sikit siapakan nama sebenar SOAS2 atu? harap saudara dapat menolong sekiranya biskita tahu…

  82. Keturunan Pg Tajuddin March 18, 2015 at 11:00 pm

    Assalamualaikum.

    Siuk jua membaca komen biskita semua. peramba saya pun baru tau moyang peraba saya berdarah pengiran. tpi dibuangnya title pengiran ani. mungkin beliau hidup zaman SOAS2 atau Sultan Abdul Momin. nmanya Pg Tajuddin

  83. Anonymous April 20, 2015 at 5:26 pm

    Usah di kenang benda yang lepas. Buang keruh ambil yang jernih..Sekarang dah jernih lagi berkhasiat dan menyehatkan tahap ‘kangen water’ gitu.. So jangan di keruhkan benda dah jernih..

  84. Anonymous June 16, 2015 at 10:45 pm

    saya orang sambas (kalimantan barat).mengenai pewaris tahta berunai yang sebenar,moga suatu saat negara berunai menemukan pewaris yang sebenar dan pastinya pewaris tersebut adalah seorang yang berahlak mulia dan tinggi ilmu nya,dari kebanyakan yang menggaku pewaris sah berunai,tidak ada yang bisa membuktikan bahwa dia benar-benar pewaris sah berunai sebenar.karna banyak yang harus dibuktikan diantara lain pertama apa benar dia memiliki keris sinaga yang asli,kedua tahta kerajaan apa kah berani ia duduk diatas tahta kerajaan yang dikeramatkan karna tahta tersebut sangat lah sakral tujuh langkah mendekati tahta kerajan tersebut akan mengeluarkan darah,ketiga harta dimana letak peninggalan harta kerajan berunai jaman dahulu,keempat dimanakah letak makam raja-raja yang lama-lama dan siapa yng mengangkat raja pertama berunai pada masa awal kerajaan berunai,nah coba tanya orang-orang yang mengaku pewaris sah berunai tersebut saya yakin pasti tidak akan bisa menjawap pertanyan tersebut.masih banyak lagi hal hal yang perlu dibuktikan selain pertanyaan diatas tersebut.saya yakin orang berunai tidak lah mudah di perdaya karna banyak yang sudah mengaku tapi tidak ada yang bisa membuktikan nya.saya dengar ada satu lukisan di istana lama yang mirip dengan orang yang akan mewarisi tahta kerajan berunai apa kah benar itu tolang diberi tahu ya mungkin saya bisa memberiakn sedikit info tentang pewaris tahta yang dicari.

  85. Anonymous August 2, 2015 at 8:59 pm

    Salam
    Tolong tunjuk gambat keris sinaga

  86. Cicit nya.. August 3, 2015 at 1:05 pm

    Jangan bertelagah pasal zuriat/waris sultan abdul momin..klu nak tau cerita sebenar,pergilah ke lahad datu sabah..cucu cicit putera shahbuddin masih bersembunyi di sana kerana takut di bunuh oleh pembunuh upahan..untuk makluman,putera shahbuddin menyamar sebagai rakyat biasa dan menukar namanya sebelum mangkat.beliau mangkat pada usia 109 tahun.waris putera shahbuddin baru 4 generasi..pergi la anda sekalian siasat..

  87. Anonymous September 20, 2015 at 9:56 pm

    maf semua sebelum nya saya orang sambas kalimantan barat berbatasan dengan malysia.tentang keris sinaga dan pewaris yang sah negeri berunai pasti aka benar terjadi,tapi yang pasti orang tersebut bukan lah orang biasa pasti ilmu nya sangat lah tinggi dan orang yang soleh dan pasti tidak takut apa pun karna ia pasti membawa kebenaran.bukanlah senang kalau hanya mengaku sebagai keturunan atau pewaris sah berunai itu semua perlu bukti-bukti yang meyakinkan saya yakin pasti kalian berpikir juga begitu kan.diantara bukti-bukti itu antara lain pertama 1;TENTANG KERIS SINAGA,tidak mungkin keris sinaga dipegang oleh bukan pemilik sah nya sedangkan sarung nya aja tidak ada satu pun yang bisa memegang bahkan mengangkat nya -kedua 2;TENTANG SINGGA SANA KERAJAAN ISTANA LAMA,siapa yang mengaku pewaris yang sah kerajaan berunai silahkan kalau berani duduk di singgasana tersebut,saya yakin kalau bukan pemilik yang sah pasti dalam tujuh langkah orang tersebut memuntahkan darah.-ketiga 3;TENTANG HARTA pasti semua penduduk dan bahkan sultan berunai pun tidak tau di negeri berunai tersebut ada harta yang terpendam tapi harta tersebut hanya pewaris sah saja yang dapat mengambilnya.-keempat 4;TENTANG MINYAK siapa diantara penduduk berunai yang tau kenapa minyak bumi berunai tdak pernah habis-habis nya dari mana asal nya minyak tersebut.-kelima 5; TENTANG LETAK MAKAM-MAKAM PARA SULTAN BERUNAI DARI YANG PERTAMA MEMIMPIN,saya yakin semua itu tdak akan mungkin terungkap sampai pada waktu nya.bagi yang mengaku-ngaku pewaris sah berunai silahkan apakah bisa mengungkap semua rahasia tersebut.dari semua yang saya sebutkan masih bnyak bukti-bukti dan sejarah berunai yang perlu di luruskan. kalau memang ingin menemukan orang yang benar pemilik yang sah berunai silahkan tanya ke nmor ini 085252143010

  88. YEPPI October 1, 2015 at 11:01 pm

    Komen saya adalah seperti berikut:
    1. Sultan Abdul Momin bukanlah pengganti yang berhak pada masa itu. Cuma ianya dilantik oleh pihak British, bagi melindungi kepentingan British disamping mengawal perluasan kuasa oleh James Brooke (Rujuk Brunei-Malaysian Territorial & Maritime Dispute, Page 7, notakaki). Pada masa tersebut, berlaku persaingan kawasan antara pihak James Brooke dan Pihak British). James Brooke pada asalnya inginkan Raja Muda Hashim untuk menaiki takhta bagi memudahkannya “mengawal” pihak istana Brunei. Raja muda hashim telah berjanji untuk menyerahkan Sarawak pada Brooke sekiranya Brooke membantunya mengamankan Sarawak. Disamping itu yang sebenarnya Raja Muda Hashim telah berhutang pada Brooke satu jumlah yang tidak akan mampu dibayar oleh Raja Muda Hashim (Rujuk Surat James Brooke kepada John C. Templer, 10 November 1841). Jadi bolehlah dikatakan secara bahasa kasar sebenarnya Raja Muda Hashim telah “menjual” Sarawak pada Brooke. Bagaimanapun apabila Raja Muda Hashim dibunuh bersama 13 ahli keluarganya, James Brooke tidak ada calon pengganti lain (kecuali Pg. Muda Mohamad ibni Pg Anak Tajuddin ibni Sultan Kanzul Alam tetapi kemudian berangkat ke sarawak). Pihak British Memilih Pg Momin disebabkan Pg Momin baik dengan British dan dilantik sebagai Wakil Raja dalam berhubung dengan British (dan TIDAK PERNAH DILANTIK SEBAGAI BENDAHARA walaupun disebut sebagai Prime Minister dalam beberapa buku British). Apabila SOAS2 lindung, british memainkan peranan besar untuk menaikkan Pg Momin sebagai sultan. Persoalan2 yang perlu difikirkan:
    i. Siapakah pihak yang kononnya menyerahkan keris Sinaga kepada Pg Tajuddin dan kemudiannya kepada Pg Momin???
    ii. Sekiranya Pg. Tajuddin mahukan anaknya menjadi Sultan, bukankan mudah sahaja baginya, cuma perlu terima keris tersebut, dan selepas itu melantik anaknya sendiri menjadi sultan. PEMEGANG KERIS SINAGA ADALAH “MELANTIK DAN BUKAN DILANTIK”.
    iii. Terdapat seorang Pengiran Bendahara pada masa tersebut (bukan Pg. Momin dan bukan Pg Muda Mohammad ibni Pg Anak Tajuddin ibni Sultan Kanzul Alam). Sekiranya dikatakan pengalaman luas Pg. Momin dalam pentadbiran pada masa itu, bagaimana pula pengalaman Pg. Bendahara tersebut).
    iv. Hanya disebutkan “first choice candidate” sebagai sultan dan tidak disebutkan 2nd, 3rd, 4th, 5th. dan seterusnya. Bagaimana Pg. Momin boleh melangkahi calon2 lain. Padahal sepatutnya, apabila calon utama menolak, tawaran diberikan pada calon kedua, ketiga dan seterusnya. Kalau mengikut hak darah, kena pupus dulu darah keturunan Sultan Tajuddin dan Sultan Kanzul Alam, barulah tiba giliran Pg Momin. Bagaimanapun anak2 Sultan Kanzul Alam seperti Pg. Muda Mohamad, Pg Anak Abdul Rahman, Pg Anak Abdul Kadir, Pg Anak Misahut masih hidup lagi pada ketika itu. Itu belum lagi disebutkan cucu2 nya seperti Pg Muhammad ibni Pg Tajuddin, Pg Matassan, Pg Chucu dan beberapa lagi.

    Bersambung lagi nanti…

  89. YEPPI October 1, 2015 at 11:59 pm

    2. Pg Temenggong Hashim tidak berada dalam “senarai calon” pada masa tersebut meskipun telah cukup dewasa dan berumur dalam lingkungan 35 tahun.Ini adalah disebabkan status kelahiran beliau yang dipertikaikan. Sesetengah pendapat mengatakan beliau adalah anak angkat kepada SOAS2 (Rujuk Royal Ark Page 7 dan beberapa Buku2 British).

    3. SOAS2 tidak pernah menyerahkan wilayah2 Brunei semasa pemerintahannya kecuali Sarawak dan Labuan dalam keadaan terpaksa, itupun disebabkan Brooke telah menuntut janji Raja Muda Hashim dan selepas menyerang Brunei, British juga menuntut Labuan dan SOAS2 terpaksa menyerahkan Labuan selepas diserang.

    4. Semasa pemerintahan SOAS2, Beliau telah melantik keempat2 pembesar 4, iaitu Bendahara, DiGadong, Pemanca dan Temenggong. Sultan Momin tidak menggantikan Bendahara dan Pemanca sehinggalah tahun 1867. DiGadong pula hanya dilantik Pada tahun 1882. Dengan in Sultan Momin telah mengambil semua hak kuripan Bendahara dan DiGadong dan dijadikan sebagai hak Tulin dirinya sendiri disamping untuk memudahkannya “menjual” hak2 tersebut kepada British dan Brooke apabila hanya 2 mohor diperlukan dan bukannya 1 + 4 mohor sebagaimana yang sepatutnya.

    5. Pg Temenggong Hashim juga menaiki takhta atas pengaruh British (walaupun akhirnya tidak sehaluan dengan British). Lantikan Pg. Hashim sebagai Temenggong adalah oleh SOAS2.

  90. YEPPI October 2, 2015 at 12:40 am

    Kesilapan di Point No. 1 baris 11. Sebenarnya Pg Muda Mohammad Ibni Sultan Kanzul Alam

  91. Anonymous October 5, 2015 at 9:29 pm

    Assalamualaikum.. Yeppi.. maaf ingin bertanya siapakah nama Pengiram Bandahara?? Semasa sebelum perlantikan Pg.Abd Momin sebagai sultan.. Seperti yg di post oleh yeppi terdahulu….

  92. ayy October 8, 2015 at 11:56 pm

    can i ask u something ? Emm my parent told me that pangeran shahbandar was my grand grand grand father but idk which shahbandar is, so that why sy comment di history pangeran abdul momin iaitu ank kepada pngeran shahbndr isn’t it?. My question is ‘ada kah cucu cicit pangeran shahbandar tinggal diSabah ? btw my parents also told me that i was kturunan yg ke9

  93. Anonymous October 12, 2015 at 1:20 pm

    Saudara saya adalah cidit kepada Pengiran Anak Siti Zubaidah kerna nenek kepada saudara saya ini ialah Pg Besar binti Pengiran Mohd Salleh dan Pengiran Anak Siti Zubaidah adalah ibu kepada nenek saudara saya ini yangmana telah berkahwin dengan Ampuan Sapiuddin bin Ampuan Mohamad beranakan Ampuan Haji Jumat bin Ampuan Sapiuddin dan Dato Paduka Ampuan Haji Sabtu bin Ampuan Sapiuddin jadinya apakah kedudukan mereka ini?

  94. YEPPI October 12, 2015 at 7:41 pm

    1. Kepada Anon 5 Oct, ada 6 orang pengiran bandahara yang kesemuanya ada persamaan dari segi nama dan ada pertalian darah (rapat) antara satu sama lain sejak zaman pemerintahan Sultan Kanzul sehingga Sultan Hasyim Jalillul Aqamaddin.

    2. Pembetulan pada point ke 4 komen sebelumnya, Bendahara Mohammad dilantik pada tahun 1852 dan (dipercayai) meninggal dunia pada tahun 1867.

    3. Sultan Momin (dipercayai) mempunyai 3 orang anak, 2 lelaki dan 1 perempuan. Anak perempuannya beribukan gadis Iban dan keturunannya menetap di Kuching, Anak lelaki 1, beribukan Pg Petima (dipercayai menghilangkan diri ke sebelah utara) dan anak lelaki ke 2, seorang yang (dikatakan) tidak berapa siuman. Dia dikatakan sebagai tidak berzuriat (ber kemungkinan untuk menutupi harta2nya daripada dituntut oleh keturunannya??).

    4. Pg. Muhammed Tajuddin yang dikatakan dalam artikel diatas sebagai “embarrased and burned himself using gunpowder” sebenarnya masih hidup dan tetap memegang jawatan Digadong sehingga tahun 1860an (Nicholas Tarling, Britain, The Brookes and Brunei).

  95. Sharif Ali Al jilani V November 10, 2015 at 2:44 pm

    Aslm to all. Allah swt destined him to be sultan because other than his experience and affinal connection withSOAS II as a son in law , he is a grandson of SOAS I ( being a son of PG shabandar MAULANA Abdulwahab a brother of Sultan
    S MdbTadjudin & Kanzulalam) and a great great grandson of Pg Indera Mahkota Pg Solaiman who is a direct descendant of SUltans Abdul Haqulmubin , Sultan ABdul Jalilul Akbar thru Pg Istre Gandi daughter of Pg PG Temunggong Abdulmumin Amerul Faza , Sultan Muhammad Ali thru Pg Bandara Alam and Sambas Sultan Aqamaddin a grandson of Sultan Saifurujal and above a direct great grandson of Sheikh Abdulrahman Waliyyollah All jilani all Madni father of Wan Puteh mother of Pg Abdulwahab father of Sultan AbdulbMumin and Pg Nanak MD Daud a grand father of sovereign ( not piratical as alleged by an enemy of islam kafir & little dajjal james brookes ) Pg Sharif Rajah Osman of Marudu who ruled Sabah from 1830 to 45 after the reign of his father Rajah Pg MD Sale son Of PG MD Days and DAyang Mida a scion of SultanbAbdul Jalilul Jabbar and Pg Mahmud son Sultan Saifurijjal.By the way , Sheikh Abdulrahman , the fourth and last father in law of SOAS I, was then one who facilitated the building of Bruneians hujjaj’s and mu’tamireen’s inns and houses as he was the first Arab Jawibwho taught in Haramain Sharifain being one of the gate keepers of JannatulnBaqi shrines in Medina and the khalifa of Qutub QADIRI Samani Naqhsbandi Sheikh Muhammad Abdulkareem. Sh Abdul rahman’s father Allama Sheikh ABDULMUBIN WAS AN ADVISOR TO EARLY BRUNEI SULTANS.SH Abdulmubin’s father Allamah Sh. Muhammad Jailani III was the spiritual and religious guru of early brunei sultan and his subjects . HHe lived in Ranking. His descendants became pehins in Brunei . This comment is from theb11 the generation of SOAS I in 3 dimensions from both father & mother . tk

  96. Anonymous November 11, 2015 at 12:36 am

    Mentera~
    Semerah padi~

    jgnkn megerabatkan kerabat,
    ijap kna libai berunti kulimpapa atu kblitung.
    bknkn inda apa2,
    sunyak jua tundun trpacul.
    nyanta.kurintagan krg mrohong, guring2.
    (paham2 sendiri ok)

    just for now rakyat dah rsa syukur pemerintahan yang ada..
    lagi pun tidak ada org akan trpengaruh hal2 mcm politik ni.
    (sebab melayu ‘fail’ dengan politik selagi ada sifat ke’Tuan’an di dalam darah melayu)

    disini pengiran-pengiran keturun sultan brunei bersepah.
    Tak pun sibuk menuntut hak keturunan. Sekadar cuma dengan keris sarung si naga, sorang pun tak kisah. Sebab dah syukur sangat dengan pemerintah yang ada.

    Hamba dah tengok dah segala komen forum kah, youtube kah. Dah hamba tanyakan
    orang2 brunei, semua trkejut, lepas semua gelak, sebab kalau betul pun semua tak setuju.
    sekadar sarung keris, walaupun tulen tahap 9.999 karat..baik jual emas ada faedahnya, bantu yang memerlukanya..

    Yang benar
    tiris yg 10 dari hamba allah cuma hina dari mata manusia.

    wasalam

  97. Wang So November 19, 2015 at 11:33 pm

    History To The MAX yo Jangankan inda galat
    Tetapi => Last Update 2011
    Kweng kweng
    POKLEN ders To The MAX in da HOUSE YO

    Nda Heran
    Sal duit ni
    Cuba tah kalau brunei ani sebatang kara nada apa apa
    huru hara jua lagi
    Mengaku asal usul pun nda hada kli pakah
    Nda ja

    too obvious bah apa tujuan web ani di buat sal
    – Article2nya banyak copy pastoh kata jepun
    antah fakta antah auta
    – Tarikhnya oO
    – Terlampau focus ke brunei ani bah contoh
    activity sekolah brunei pun history to the max dunia kah? WTFish
    – Asal saja kononya ia org brunei yg menyokong confirm cakap inglish
    napa? karau dah lidah atu kan cakap brunei
    – Selalu gunakan nama Allah swt tapi kurafat
    – etc eh nalih ku eh

    PS
    nama Hsiawang macam comment di atas bukan brunei punya nama pangilan
    nama tu di ambil dari sejarah cina untuk Suri wang atau si awang
    ia ngikut sabutan lidah kina dan tulisan dalam catatan history to the max bisia
    napa? perasan diri atu kina?
    Cukup cukup tah copy paste ani

    btw aku pun ada keris si naga ni jadi apa tah cetanya ni?

  98. Anonymous November 25, 2015 at 8:59 pm

    ba sya prna dngar crita ni dn prna jga di crita kn kpda sya waktu kcil² lgi iyaitu org org tua sya mklum la msa tu sya xmatang lgi nmun ada ssorg spupu sya cita psal ni bru² ni jga sya trus trhinggat cita msa llu tu dn sya jga trus fkir² bmbali cita yg prna di cita kn kpada sya dn sppu sya ni bila sya inggat kmbali cita bru² ni dn llu smua nya btul zman anak sultan momin iaitu shahabuddin sya thu nma yg prna dia tukar msa tu

  99. Tanpa Nama February 21, 2016 at 11:40 am

    Assalamualaikum Anonymous…dan sahabat-sahabat semua, siuk jua ku membaca halaman ani utk pengetahuan, kan ikut betanya ku jua…tepi,mungkin tekeluar dari tajuk sikit,adakah Pg muda Hashim ani beranak perempuan (tepi inda tau siapae nama indungnnya bini) Anak perempuan Pg Muda Hashim ani bernama Pg Babu Fatimah Pg Muda Hashim berkahwin dgn Pg Tengah Ismail Pg Muda Amir Bahar. mereka ani di kurnikan anak lelaki 5org: masing-masing bernama..Pg Besar Abd Rahman, Pg Jalliddin,Pg Ahmad Hitam,Pg Aliuddin dan seorang Pg??? inda tau namanya.siapa tau tolong jelaskan…

  100. Anonymous August 6, 2017 at 10:07 pm

    Assalam saya ada pertanyaan dikatakan Raja Muda Hasyim mempunyai adik bernama Pengiran Badaruddin . Pengiran Badaruddin ibunya adalah keturunan Iranun bukan dari keturunan Istana Brunai. kenapa pihak Istana Berunai begitu takut untuk menyatakan nama sebenar ibu Pengiran Badaruddin yang telah menjadi isteri kepada Sultan Kazul Alam.. siapakah nama isteri Sultan Kazul Alam ini yang menjadi ibu kepada pengiran Badaruddin??

  101. Wei Yong September 22, 2017 at 6:52 pm

    Lupakan semua komen di atas kerana saya tahu cerita sebenarnya di mana Negara brunei akan mendapat sultan yang baharu tidak lama lagi antara tahun ini 2017 atau tahun hadapan 2018 bulan 2…. saya tahu cerita ini melalui puteranya yang sedang membantu ayahandanya bekerja..puteranya adalah kawan baik saya yang telah ceritakan tentang keris yang dimiliki ayahandanya tetapi puteranya tidak boleh lihat keris tersebut kerana hanya ayahandanya sahaja dapat lihat keris tersebut…
    Tidak percaya? saya 100% percaya perkara itu akan berlaku 🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: